בלעדי ל"כלכליסט": לא קניתם ירקות? רבוע כחול תדע מזה

החברה פיתחה מערכת המאפשרת למנהל הסניף לקבל נתוני מכירות בזמן אמת; בנקים גדולים כבר מתעניינים במערכת שבפיתוחה הושקעו 4 מיליון שקל

אורנה יפת 25.11.09

חברת רבוע כחול פיתחה מערכת שליטה ובקרה, שתאפשר לה לזהות מגמות צריכה של לקוחות בזמן אמת. כך נודע ל"כלכליסט".

מדובר בכלי שלא רק מנהל בקרה על המכירות אלא גם עושה תחקור בזמן אמת ומשלב כמה עולמות. במערכת קיימים נתונים ממקומות שונים כמו: מועדון הלקוחות, מידע שמגיע מנילסן, סטורנקסט, ביטוח לאומי (על אזורי התחרות), חולשות בשוק, מידע על שערים וריביות מבנק ישראל והלמ"ס. בפיתוח המערכת נעזרה רבוע כחול במיקרוסופט והשקיעה בה כ־4 מיליון שקל. רבוע כחול אישרה כי חברות היי־טק, בנקים גדולים וחברות ביטוח מתעניינים ברכישת המערכת.

באפשרותה של המערכת החדשה לנטר את הלקוחות ברמת הסניף, השכונה ואפילו הרחוב, בהתאם לפעילויות שיבצעו חברי מועדון הלקוחות של החברה – YOU. המערכת תאפשר לחברה להשיג מידע על סוג האוכלוסייה בשכונה ספציפית, ותסייע לה בתכנון הפעילויות השיווקיות אל מול אוכלוסיית היעד. על בסיס הנתונים תקבל הרשת מידע על מקומות שבהם כדאי לה לפתוח סניפים.

 מאפשרת תגובה מיידית

 זאב וורמברנד, מנכ"ל רבוע כחול, אמר: "לרוב החברות יש כלי של ניתוח בדיעבד. הם יודעים לנתח רק את העבר. מנהל מועדון הלקוחות בדרך כלל יודע לנתח באיזו חנות קנו וכמה קנו ולשלוח דו"ח למנהל החנות. המערכת החדשה שלנו מאפשרת למנהל הסניף ולמנהל האזור לדעת בזמן אמת מה קורה בסניף, ומאפשר להם להגיב באותו רגע. הכלי מאפשר לדעת אם יש חוסר במחלקה מסוימת. הוא לא רואה שמות של אנשים – רק מגמות".

 למערכת שלושה חלקים, כאשר החלק הראשון עוסק בתכנון, החלק השני בבקרה, דו"חות שוטפים ופורטלים, ובחלק השלישי תחקור שמיועד לניתוח אנליטי ומרכז בקרה למנהלים.

 רזולוציות ברמת השכונה

 אחד החלקים פותח על ידי חברת פוינטס מיפוי עסקי. לדברי זמיר שמר, מנכ"ל פוינטס, "המערכת תאפשר לרבוע לראות מה עושה כל לקוח של YOU בשטח, כמה קניות עשה כל חבר מועדון בקטגוריה מסוימת, בסניף מסוים. זה מהלך שיעזור לרבוע כחול לדעת איפה הפעילויות של חברי המועדון חלשות, ואיפה כדאי לה לפתוח סניפים". מלבד מידע על סוג האוכלוסייה תוכל הרשת להיעזר במערכת בתכנון פעילויות שיווקיות אל מול אוכלוסיית היעד, ולקבל ניתוח על הפיזור הגיאוגרפי של חברי מועדון הלקוחות, ניתוחים בקשר למיקום סניפי המתחרים ומידע על נתחי השוק של סניפים באזורי תחרות.

 זיהוי מגמות בצריכה ברזולוציה של שכונות יאפשר לרבוע כחול להחליט לאן להקצות משאבים תפעוליים, כגון פרסום מקומי. "החברה תוכל להגדיר לעצמה בצורה מדויקת יותר אילו מהפורמטים שלה כדאי לה להטמיע באזור מסוים, ואילו מהסניפים כדאי לה לפתוח: מגה, מגה בול או מגה בעיר". נוסף על כך, תוכל הרשת לזהות ירידה במכירות של מוצרים באזורים מסוימים והמנהלים יוכלו לבצע פעילות ברמת הקטגוריה. לרבוע כחול 200 סניפים ברחבי הארץ ובמועדון הלקוחות שלה חברים כ־500 אלף אנשים.