דומינו'ס פיצה – אופטימיזציה של פריסת סניפים

נובמבר 2008

רקע

 

פוינטס ביצעה עבור רשת משלוחי הפיצה הגדולה בישראל ניתוח מרחבי מקיף של פריסת רשת הסניפים ואזורי החלוקה.

במסגרת העבודה אותרו אזורים בעלי פוטנציאל לפתיחת סניפים חדשים ונבנה מודל יעדים לסניפים קיימים המבוסס על הפוטנציאל הקיים במרחב החלוקה שלהם.

מטרות

מטרת הפרויקט הייתה לבחון את אפקטיביות הפריסה הנוכחית של הרשת תוך התמקדות בשני יעדים עיקריים:

  • איתור ותעדוף אזורים בעלי פוטנציאל לפתיחת סניפים חדשים
  • בחינת רמת מימוש הפוטנציאל בסניפים קיימים

הקמת תשתית מרחבית

הוקמו שכבות גיאוגרפיות המבוססות על מיפוי של נתוני הרשת ונתונים ממקורות חיצוניים:

  • פריסת סניפים נוכחית ואזורי החלוקה של כל סניף
  • לקוחות הרשת ונתוני הזמנות
  • פריסת המתחרים כולל סקר שטח לאומדן היקף פעילותם
  • נתונים דמוגרפים על אוכלוסיית אזור החלוקה: מספר משקי בית, תושבים לפי קבוצות גיל, מדדים חברתיים כלכליים, מאפייני מגזרים ועוד

ניתוח מרחבי

ניתוח סניפים קיימים

בכל אזור חלוקה נותחו נתוני הפעילות של לקוחות דומינו'ס והוצלבו מול נתונים דמוגרפיים של האוכלוסיה.

זוהו ושוקללו המשתנים המשפיעים באופן ישיר על הצלחת הסניף: כמות האוכלוסיה, קבוצת הגיל הדומיננטית, מאפיינים חברתיים כלכליים, שייכות מגזרית, רמת התחרות ועוד.

מיפוי פעילות המתחרים

בשיתוף פעולה עם אלי זיידמן, יועץ המחקר של דומינו'ס פיצה, ביצעה הרשת סקר שטח של פעילות המתחרים. בוצעו תצפיות, ספירות משלוחים ובדיקת מחירים מול כל מתחרה. נתונים אלו עובדו לכלל אומדן נתח שוק של כל שחקן באזורי החלוקה של סניפי דומינו'ס.

איתור אזורי פוטנציאל

המדינה חולקה לתאי שאח ללא כיסוי נוכחי של הרשת.

בוצע אומדן של הפוטנציאל בכל תא שטח וזאת על בסיס שקלול נתוני האוכלוסיה והמתחרים ובהתאם למשתנים המשפיעים שנמצאו במודל המרחבי.

במספר אזורים בוצע ניתוח ממוקד ומעמיק לבחינת חלופות שונות למיקום סניף באזור.

ניתוח פוטנציאל לסניפים קיימים

נבנה מודל פוטנציאל לכל סניף המתייחס למרחב החלוקה שלו ומציג מדדים עסקיים רלוונטיים כדוגמת: שיעור חדירה מול משקי בית, תדירות קניה, ממוצע הזמנה.

מודל זה ישמש את הרשת לקביעת יעדים עבור סניף ולמעקב ובקרה אחר פעילותו שטח.